Historia

Här nedan kan du läsa en kort sammanfattning av hur allt började och några viktiga årtal i vår historia.

För att läsa HELA historien, om de första 50 åren, kan du på klubben köpa jubileumsboken som täcker åren 1945-1995. En bok på 130 sidor som har fått med det mesta samt massor med bilder. Boken kostar endast 50 kr.

Borås Brukshundklubb bildades 26/4 1945 av ett antal intresserade hundägare som ville göra något tillsammans. Detta blev grunden till det vi har idag. Under denna tid, i spåren av andra världskriget, bildades många brukshundklubbar runtom i Sverige och Borås var alltså inget undantag.
Borås med omnejds Brukshundklubb var det officiella namnet på föreningen under de första åren. Senare ändrades detta till det något otympliga Svenska Brukshundklubben Boråsavdelningen och någon gång under 1990-talet blev det kort och gott Borås Brukshundklubb eftersom det var detta namnet som ändå användes i dagligt tal.

Första dressyrkursen startades redan 28/4 1945, alltså 2 dagar efter klubbens bildande. Denna kurs hade 35 deltagare (!). Vad kursen kostade vet vi inte, men att medlemavgiften under andra året höjdes till 8 kr går att läsa i jubileumsboken.

Under de första åren förde klubbens medlemmar och deras hundar en ambulerande tillvaro, oftast i trakterna av Osdals lada och Borås Ridhus. Tak över huvudet vid det obligatoriska fikat bestod oftast av en tätvuxen gran så det föll sig naturligt att medlemmarna började se sig om efter en fast plats att vara på.

På våren 1950 fick man kännedom om att en barack, som tidigare använts som ungkarlshotell, var till salu för en rimlig peng under förutsättning att den monterades ner och flyttades inom 2 veckor. Detta satte igång en febril aktivitet. Baracken monterades ner och man började bearbeta stadens myndigheter för att få en plats där den kunde monteras upp.

Myndigheterna var tillmötesgående och man fick ett flertal platser att välja emellan. Dock var det ingen som riktigt föll klubbens medlemmar i smaken. När man på egen hand, tack vare två medlemmar som promenerat vilse, hittade ett område på Ramnaslätt som man tyckte var perfekt för ändamålet var myndigheterna tillmötesgående och man fick tillstånd att hyra marken.

Detta är den plats där klubben håller till än idag. Då var det ett naturområde en bit från staden men ändå inom räckhåll för det stora antalet medlemmar som saknade bil. Idag befinner vi oss på gränsen till ett stort industriområde men lever ändå en ganska skyddad tillvaro med skog på tre sidor och viss nivåskillnad till industrierna.

Den nedmonterade baracken skulle alltså monteras upp igen. Detta krävde ett stort antal arbetstimmar av klubbens medlemmar, närmare bestämt 2426 timmar. Sammanlagt deltog drygt 30 personer i bygget och i slutet av året kunde Brukshundgården invigas till allas glädje.

Då i starten, hade man som enda träningsplan den lilla planen som idag ligger mellan stugan och parkeringen och detta klarade man sig med i många år. Däremot hade man i stort sett obegränsad tillgång på marker för spårträning och annat inom gångavstånd.
1953 arrangerade Boråsavdelningen Rikssegrarprov, vilket väl kan ses som en motsvarighet till dagens SM i bruks.

1955, samma år som klubben skulle fira 10-årsjubileum inträffade det som inte fick hända. Den 30/1 brann Brukshundgården ned till grunden. Vad som orsakade branden är idag okänt. Man beslutade dock att bygga upp stugan på samma plats och den nya Brukshundgården kunde invigas den 8/10 samma år.

1971 kunde man inviga den appellplan som vi idag kallar ”nedre plan”. Alltså den som är belägen bakom/ovanför stugan. 1982 var det så dags för nästa appellplan, den ”övre”.

1987 byggdes Boråsklubbens första agilitybana som sedan såldes till Kinds BK 1990 eftersom intresset var svalt. I slutet av 90-talet återupptogs dock denna verksamhet och intresset ökar stadigt.

1988 arrangerade Boråsavdelningen SM för tjänstehundar och samma år utbildades Borås första räddningshundsekipage varav tre ekipage deltog i räddningsarbetet efter jordbävningen i Armenien.

1994 startades ett gemensamt arrangemang mellan sjuhäradsklubbarna kallat sjuhäradsmästerskapet. Detta är en lagtävling med 8 deltagande ekipage från varje klubb. Borås har blivit sjuhäradsmästare sammanlagt 3 gånger, 1995, 1996 och 2002.

1995 var det så dags för en rejäl tillbyggnation av stugan. Fram till dess hade medlemmarna fått klara sig med utedass men nu blev det minsann både vattentoaletter och dusch inomhus samt en rejäl utbyggnad av köket. Även denna gång svarade medlemmarna för det mesta av arbetet. 2002 arrangerade Borås tillsammans med Kinds BK med mycket kort varsel SM för räddningshundar eftersom den ordinarie arrangören lämnat återbud.

2003 byggdes det en ny, stor altan framför klubbstugan. Några entusiastiska medlemmar lade även den här gången ner ett jättejobb.

Medlemsantalet har varierat under åren och var som störst 1992 när klubben hade 534 medlemmar. Antalet kursdeltagare slog också rekord detta år hela 388 stycken!
Klubben har under alla dessa år haft ett stort antal SM-deltagare, brukschampions, lydnadschampions och utställningschampions. Vi kan inte redovisa alla här utan nöjer oss med dem som blivit svenska mästare. I jubileumsboken hittar du betydligt mer om detta.

1954 Knut Magnusson med schäfern Max, spår
1963 Bernt Samuelsson med dobermann SUCH SBCH Storm, rapport
1970 Kenneth Josefsohn med schäfern Tegehusens Apache, spår
1975 Stig Svensson med schäfern Alvsjö Lex, spår